torsdag 5 februari 2009

utmaning

Min lilla Rana skickade ut en utmaning till alla som vill:

Fråga: Vilken författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Småbarnsförälder som man är läser man ju inte så mycket, men det man läser måste vara bra! Min favorit är ju John Steinbeck. Lilla frun och jag sprang på antikvariat en gång i tiden och jag samlade på Steinbeck.
Han skriver enkelt och okonstlat. Och så förbannat bra. Och medkännande. Möss och människor och vredens druvor är de mest kända, men min favorit är Riddarna kring Dannys bord. En historia om människor i samhällets utkant. Om vänskap och värme.
Men det är ett tema i alla hans böcker.
Jag skickar förstås vidare frågan:
Vilken författare har du flest av i bokhyllan?
Vad säger ni kära Annalunda, Niklas, Karin och Synne?
Och alla ni andra?

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hejsan på kvällskvisten.
Utmaningen är antagen...
Ska se igenom våra tre hyllor. Det kommer foto på bloggen.
Hoppas det är bra med er.
Kramen från en trött Synne i nabolandet.

Annie - Annalunda sa...

Puss på dig Knickemannen!

Jag ska inventera bokhyllorna ...bakom de romantiska draperierna...som herr Annalunda varit så snäll och satt upp... :)

Ser att du följer hustruns blogg men inte min.... illa illa... ;)

Kramis

Niklas exponeringstränar sa...

Guten Morgen!
Läser detta på fikarasten på jobbet, så någon bokhyllekoll kan det inte bli just nu. Men, precis som du skriver, så läses icke så mycket just nu annat än Bu och Bä, Mulle Meck och Halvan. Dock har jag sedan sent i höstas sträckläst (långt sträck) alla John Ajvide Lindqvist böcker. Kan särskilt rekommendera den senaste "människohamn". Vissa vill kategorisera romanerna som "skräck" eller nån slags fanatsy och liknar honom vid Sephen King. Själv tycker jag att Ajvide lirar i en helt annan division. Miljö- och personbeskrivning i världsklass. Rekommenderas varmt. En författare som vi också har samlad produktion av är Arto Paasilinna, som mina föräldrar älskar (det är de som försett oss med alla verk). Har nog försökt läsa nästan alla. Den "bästa" la jag ifrån mig när det var 30 sidor kvar. Såååå ointressant. Så är det. Simma lungt/Niklas

oumberligating sa...

En farsa till på nätet som dessutom bloggar, vi är inte så många så vi får väl bilda ett litet "netverk". Foto och bilder är väl den gemensamma nämnaren för de flesta, tillhör också mina hobbissar men jag är inte fanatiker som min gode vän Ronny (Jag har en blogg om att bilda en Ny smärtförening i Sverige, där han är officiell fotograf) han bad mig/eller visade mig ett megapixelsfoto på Obamas invigning och om du inte redan har sett det så gå in på min blogg och klicka på länken och sedan på förstoring, vilken bild!
Den bloggen där jag har den är som en missnöjd man skrivit "ett djäkla sammelsurium" av allt möjligt och det tar jag som att jag lyckats(ler). Ha en trevlig fredagskväll och likaså hel mvh från Peter Olofsson!

RANA sa...

Men HERRE GUD vad du har glidit in i bloggsmeten!!!! Det är utmaningar och länkar och fan vet allt. Knickepicken, jag är chockad. Ge tillbaka datorn.